Hallo, e-signering!
Hadet, penn og papir! Med e-signering og digitale dokumenter kan du lage kontrakter og sende dem til mottaker for signering lett som en plett - enten du sitter på hjemmekontoret eller et annet sted. Både du og den andre parten kan signere digitalt!
Slik fungerer e-signering
Fyll ut mal
Velg mal fra den digitale skjemabanken, fyll ut dokumentet stegvis og trykk på "send til signering"
Velg og send
Velg BankID eller e-postsignering. Begge er like sikre! Før inn e-postadressene og trykk send
Signér
Sjekk e-post! Du og de(n) andre får e-post med instruksjoner. Begge må se gjennom dokumentet først
Status
Sjekk e-post med signerings-status. Kontrakten lagres trygt i skjemabanken din. Mottaker får en kopi
Signering med BankID
BankID er en elektronisk legitimasjon for identifisering og signering på nett. Du trenger vanlig BankID fra banken; kodebrikke, app eller BankID på mobil.
Signering med e-post
Med e-postsignering kan du og de(n) andre parten(e) legitimere dere og signere vha. e-post! Denne metoden er like sikker som BankID. Og dessuten enda enklere!
Ofte stilte spørsmål
-
Hvis du ikke finner e-posten med signeringslenken i din inbox, må du sjekke spam-mappen din. Det kan også være du må sjekke sikkerhetsinnstillingene på e-post-tjeneren din.
-
Be dem sjekke spamfilteret.
Kanskje må de også sjekke sikkerhetsinstillingene på klienten sin.
Eller kan det være du skrev feil e-postadresse til mottaker? Da må du sende dokumentet på nytt.
-
Lenken varer i 3 uker. Går det lenger tid enn det, må du sende dokumentet for signering på nytt.
-
Nei, selvsagt ikke. De bare åpner e-posten som genereres nå du trykker på "send til mottaker" etter å ha fylt ut dokumentet, og får beskjed om hvordan de skal signere kontrakten. De får også selvfølgelig sett gjennom dokumentet før de signerer.
-
Når du blir videresendt til Verified og BankID vil du se en nedtrekksmeny: "Velg en annen BankID." Velg BankID på mobil her. Den kan være litt vanskelig å se.
Vanlige problemer
-
Kanskje bruker du f. eks. Internet Explorer.
Du bør bytte til en mer moderne nettleser, som f.eks. Google Chrome, Firefox eller Edge.
-
Slik fjerner du nettlesingsdataene i Microsoft Edge:
- Velg innstillinger og mer > innstillingene > personvern, søk og tjenester .
- Under Fjern nettlesingsdata velger du velge hva du vil fjerne.
- Velg et tidsintervall på rullegardinmenyen Tidsintervall.
- Velg hvilke typer data du vil fjerne (se i tabellen nedenforfor å lese beskrivelser). Du vil kanskje fjerne leserloggen og informasjonskapsler, men beholde passord og skjemautfyllingsdata.
- Velg Fjern nå.
Chrome:
- Åpne Chrome på datamaskinen.
- Klikk på Mer øverst til høyre.
- Klikk på Flere verktøy - Slett nettlesingsdata.
- Velg en tidsperiode øverst. For å slette alt, velg Alle datoer.
- Merk av for «Informasjonskapsler og andre nettstedsdata» og «Bufrede bilder og filer».
- Klikk på Slett data.
-
Sørg for at operatøren du bruker ikke har problemer, og at internettforbindelsen din er bra.
-
Du kan ikke bruke VPN dersom du skal signere dokumenter. VPN kan skape sikkerhetsproblemer for Verified, som er underleverandøren vi bruker for e-signering.
-
Gamle e-postklienter kan skape problemer for signeringslenkene. Bytt til en oppdatert klient.
-
Du må ha BankID med kodebrikke eller app eller BankID på mobil for å kunne benytte deg av signering med Bank ID. Med e-postsignering trenger du ikke BankID.