Header image

Hallo, e-signering!

Hadet, penn og papir! Med e-signering og digitale dokumenter kan du lage kontrakter og sende dem til mottaker for signering lett som en plett - enten du sitter på hjemmekontoret eller et annet sted. Både du og den andre parten kan signere digitalt!

Slik fungerer e-signering

GuideStepIcon

Fyll ut mal

Velg mal fra den digitale skjemabanken, fyll ut dokumentet stegvis og trykk på "send til signering"

GuideStepIcon

Velg og send

Velg BankID eller e-postsignering. Begge er like sikre! Før inn e-postadressene og trykk send

GuideStepIcon

Signér

Sjekk e-post! Du og de(n) andre får e-post med instruksjoner. Begge må se gjennom dokumentet først

GuideStepIcon

Status

Sjekk e-post med signerings-status. Kontrakten lagres trygt i skjemabanken din. Mottaker får en kopi

Signering med BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon for identifisering og signering på nett. Du trenger vanlig BankID fra banken; kodebrikke, app eller BankID på mobil.

Signering med e-post

Med e-postsignering kan du og de(n) andre parten(e) legitimere dere og signere vha. e-post! Denne metoden er like sikker som BankID. Og dessuten enda enklere!

Ofte stilte spørsmål

  • Hvis du ikke finner e-posten med signeringslenken i din inbox, må du sjekke spam-mappen din. Det kan også være du må sjekke sikkerhetsinnstillingene på e-post-tjeneren din. 

  • Be dem sjekke spamfilteret. 

    Kanskje må de også sjekke sikkerhetsinstillingene på klienten sin.

    Eller kan det være du skrev feil e-postadresse til mottaker? Da må du sende dokumentet på nytt.

  • Lenken varer i 3 uker. Går det lenger tid enn det, må du sende dokumentet for signering på nytt. 

  • Nei, selvsagt ikke. De bare åpner e-posten som genereres nå du trykker på "send til mottaker" etter å ha fylt ut dokumentet, og får beskjed om hvordan de skal signere kontrakten. De får også selvfølgelig sett gjennom dokumentet før de signerer. 

  • Når du blir videresendt til Verified og BankID vil du se en nedtrekksmeny: "Velg en annen BankID." Velg BankID på mobil her. Den kan være litt vanskelig å se. 

Vanlige problemer

  • Kanskje bruker du f. eks. Internet Explorer. 

    Du bør bytte til en mer moderne nettleser, som f.eks. Google Chrome, Firefox eller Edge.

  • Slik fjerner du nettlesingsdataene i Microsoft Edge:

    1. Velg innstillinger og mer > innstillingene  > personvern, søk og tjenester .
    2. Under Fjern nettlesingsdata velger du velge hva du vil fjerne.
    3. Velg et tidsintervall på rullegardinmenyen Tidsintervall.
    4. Velg hvilke typer data du vil fjerne (se i tabellen nedenforfor å lese beskrivelser). Du vil kanskje fjerne leserloggen og informasjonskapsler, men beholde passord og skjemautfyllingsdata.
    5. Velg Fjern nå.

    Chrome:

    1. Åpne Chrome på datamaskinen.
    2. Klikk på Mer øverst til høyre.
    3. Klikk på Flere verktøy - Slett nettlesingsdata.
    4. Velg en tidsperiode øverst. For å slette alt, velg Alle datoer.
    5. Merk av for «Informasjonskapsler og andre nettstedsdata» og «Bufrede bilder og filer».
    6. Klikk på Slett data.
    1. Sørg for at operatøren du bruker ikke har problemer, og at internettforbindelsen din er bra.

    2. Du kan ikke bruke VPN dersom du skal signere dokumenter. VPN kan skape sikkerhetsproblemer for Verified, som er underleverandøren vi bruker for e-signering. 

    3. Gamle e-postklienter kan skape problemer for signeringslenkene. Bytt til en oppdatert klient. 

    4. Du må ha BankID med kodebrikke eller app eller BankID på mobil for å kunne benytte deg av signering med Bank ID. Med e-postsignering trenger du ikke BankID.

    Vi benytter Lexolve som underleverandør til webdokumenter. Her finner du vilkårene for bruk av tjenesten.