Hvordan håndtere situasjoner som oppstår knyttet til koronaviruset?
På denne siden finner du spørsmål og svar på typiske problemstillinger, samt informasjon om hvordan Virke jobber.
Som medlem kan du alltid ta kontakt på Virkes rådgivningstelefon 22 54 17 00 om du ikke finner svar på spørsmålene dine her.
Åpen mandag til fredag kl 08.15-16.00.
Kompensasjonsordning:
Vi har et eget team som svarer på dine spørsmål om kompensasjonsordningen. Ring oss på 22 54 17 00 (tastevalg 3).
Se siste nytt fra Virke her
Virke vil først og fremst uttrykkelig oppfordre våre medlemmer til enhver tid å lytte til de rådene som norske helsemyndigheter gir.
Oppdaterte råd fra myndigheter og Næringslivets Sikkerhetsråd (NSR) finner du her:
Snarveier
-
De viktigste krisetiltakene for Virkes medlemmer
-
Arbeidstid
-
Arbeidstaker er hjemme med barn
-
Arrangement
-
Endringer av arbeidsplaner
-
Ferie, feriepenger, reiser og reiseforbud
-
Forsikring og pensjon
-
Generell smittefrykt
-
Gjennomføring av generalforsamling/årsmøte
-
Handlingsplan ved smitte
-
Hjemmekontor
-
Karantene
Siste nytt
-
: Gjennomslag for forbedret lønnsstøtteordning
Vi har siden våren i fjor jobbet for en ordning med lønnsstøtte for permitterte. Ordningen fra i fjor hadde svakheter som vi har tatt opp med regjeringen. Våre medlemmer var helt tydelige på at en god lønnsstøtteordning må være tre ting: forutsigbar nok til at de kan budsjettere med den, fleksibel nok til at den kan brukes i en uforutsigbar smittesituasjon og raus nok til å påvirke den bedriftsøkonomiske beslutningen.
Det har vi tatt med inn i utformingen av denne ordningen, og vi er fornøyde med at regjeringen har lyttet til våre krav og møtt oss på mange områder:
- Ordningen som ble lagt frem i dag reduserer virksomhetens egenandel vesentlig ved at det maksimale støttebeløpet er økt fra 15.000 til 25.000 per månedsverk, slik vi har bedt om.
- Støttebeløpet til lærlinger er økt til 15.000.
- Den nye ordningen er fleksibel nok til at bedrifter som tar tilbake ansatte får støtte for alle dagene den tilbakekalte er på jobb – selv om virksomheten senere må permittere på grunn av nye nedstenginger.
- Ordningen støtter opp om prinsippene rundt permittering og tilbakekalling av permitterte, som følger hovedavtalene mellom arbeidslivets parter.
For noen av de hardest rammede kan egenandelen fortsatt være for høy. Flere er bekymret for at en sluttdato 30. juni kommer for tidlig. I mange bransjer er usikkerheten rundt aktivitetsnivået til sommeren fortsatt stor. Det er bekymringer vi har tatt opp i arbeidet. Vi jobber for å hjelpe virksomheter dette gjelder gjennom krisen med andre tiltak.
-
: Brenner du inne med varer som må skrives ned eller kastes som følge av nedstengningen? Snart kan du søke kompensasjon av kommunen
Tapt varebeholdning på grunn av forsterkede smitteverntiltak i januar og februar i flere kommuner skal kunne kompenseres i en kommunal ventilordning. Det besluttet Stortinget forrige uke. En milliard kroner er i første omgang bevilget til en slik kommunal støtteordning, kalt ventilordningen. Ordningen er under etablering i Oslo og andre kommuner som har hatt smitteøkning og forsterkede tiltak.
Ventilordningen skal brukes til å utbetale kompensasjon til bedrifter som mister omsetning og må stenge ned i kommuner med forsterkede smitteverntiltak (A, B, C og D) og/eller som har høy arbeidsledighet som følge av koronakrisen. Stortinget har lagt som føring at kommunene skal kunne gi kompensasjon til bedrifter som faller utenfor den generelle kompensasjonsordningen, og peker spesielt på tap av varebeholdning som følge av nedstengningen i januar og februar. Fra og med mars vil tapt varelager inngå i den generelle kompensasjonsordningen.
Utover «tapt varelager» er det ikke pt noen definisjon av tapt varebeholdning. Virke arbeider for at all dokumentert nedskriving av varer som følge av smitteverntiltakene blir inkludert, dvs ikke bare ferskvarer som må kastes, men også varer som blir ukurante, f.eks sesongvarer. Virke har gitt innspill til regjeringen og kommunene om innretning av ventilordningen, og har møter med blant annet Kommunal og moderniseringsdepartementet (KMD) og Oslo kommune denne uken. KMD skal utarbeide en modell som skal notifiseres hos ESA, og det ventes at kommunene vil se hen til denne modellen.
Oslo har satt i gang et arbeid med sin ordning parallelt. Virke påpeker behovet for å få på plass en ubyråkratisk ordning raskt. Virke oppfordrer medlemmer i de aktuelle kommunene til å søke kompensasjon for smittevernutgifter og tap av varebeholdning i januar og februar som kan dokumenteres.
-
Løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland med strengt test- og kontrollregime
Dagpendlere fra Sverige og Finland har vært i en spesielt vanskelig situasjon etter at grensen i Norge i praksis ble stengt. Fra og med mandag 1. mars vil dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge under et strengt test- og kontrollregime.
-
Les alle oppdateringene her
Arrangement
-
Julebord, seminarer og konferanser
-
Uteliv
-
Sammenkomster og arrangementer - nasjonalt regelverk
Karantene
-
Vi har to typer karantene i Norge
-
Forkortet innreisekarantene ved testing
-
Utenlandske arbeidstakere – innreisekarantene
-
Har arbeidstaker krav på sykepenger om han/hun blir satt i karantene?
-
Arbeidstaker settes i karantene i utlandet og kan ikke returnere hjem til arbeid. Hvilke rettigheter har vedkommende?
-
Hvem må i karantene?
-
Hvilke økonomiske forpliktelser påhviler arbeidsgiver til de utenlandske arbeiderne i karantenetiden?
-
Har arbeidstaker krav på sykepenger også i de tilfeller vedkommende kommer hjem fra ferie i utlandet etter å ha trosset myndighetenes reiseråd?
Generell smittefrykt
-
Hva om arbeidstaker blir hjemme av koronafrykt?
-
Kan arbeidstaker være hjemme med barn istedenfor å sende disse i skole/barnehage på grunn av smittefrykt?
Risikovurdering av smitte i virksomheten
-
Hvordan foretar du en risikovurdering i virksomheten?
Handlingsplan ved smitte
-
Handlingsplan - Hva gjør du dersom det er mistanke om eller påvist smitte i din virksomhet, enten blant ansatte eller hos kunder/brukere eller besøkende?
-
Til ansatte - Hva gjør du hvis du mistenker eller er smittet av koronaviruset?
-
Hvordan kommuniserer du når din bedrift rammes av koronasmitte?
-
Oversikt smittekontakter i de største byene/pressområdene
Smittevern
-
Bærende prinsipper i arbeidet med smittevern
-
Råd og retningslinjer for rengjøring og hygiene
-
Smittevern ved kundekontakt
Q&A for bruk av munnbind
-
Hva betyr påbudet, kort oppsummert?
-
Hvor er det påbudt?
-
Når er munnbind påbudt?
-
Erstatter munnbind øvrige smittevernregler?
-
Må vi bruke munnbind i kasseområdet?
-
I hvilke situasjoner kan munnbind være lurt?
-
Hva om kunden bruker munnbind når vi ber om legitimasjon?
-
Kan ansatte velge å bruke munnbind om de ønsker det?
-
Hvem betaler for munnbindet til den ansatte?
Særlig om lokale regler
-
Lokale regler
Spørsmål og svar om pakkereise
-
Hva er kundens rettigheter når UD fraråder reiser til et område?
-
Hva er kundens rettigheter når UD ikke fraråder innreise?
-
Hva med reisende som er på reise og som vil hjem når UD fraråder reise til destinasjonen?
-
Hva er arrangørens ansvar for gjennomføring av en pakkereise?
-
Hva er en mangel?
-
Særlig om flyreiser
Kontaktpersoner
Trenger du råd om hvordan du som arbeidsgiver skal håndtere denne situasjonen, kan du som medlem kontakte vår rådgivingstelefon på 22 54 17 00, og tast 1